Teoretycznie klasykiem może zostać każdy samochód. W rzeczywistości musi jednak spełniać pewne warunki, żeby mógł zostać youngtimerem. Pierwszym warunkiem jest jego oryginalność. Nie chodzi jednak o jego unikatowy wygląd, choć zdecydowanie jest to cecha stanowiąca o jego atrakcyjności, a o stan techniczny i rodzaj zamontowanych części. Samochód zabytkowy musi bowiem spełniać rygorystyczne wymogi konserwatora zabytków, które ujęte zostały w ustawie „Prawo o ruchu drogowym”. Stary samochód, by mógł zostać klasykiem musi mieć 25 lat lub więcej, a od zakończenia jego produkcji musi minąć 15 lat. Dodatkowo klasyk musi być w 75 procentach oryginalny, czyli jego części muszą pochodzić z oficjalnej sieci serwisowej, lub być oryginalne.
Czy zatem Fiat Multipla, który oferowany jest w PANEK CarSharing - wypożyczalni starych samochodów na minuty w Warszawie ma zadatki na klasyka? Według przepisów ustawy nic nie stoi na przeszkodzie, by ten samochód mógł zostać zabytkiem. Jest już wystarczająco stary, a na jego korzyść przemawia dodatkowo wyjątkowość modelu. Nie pojmie tego ktoś, kto nie widział Multipli na żywo. Samochód o, powiedzmy sobie, dość specyficznej urodzie jest tak bardzo unikatowy, że trudno znaleźć jeżdżący egzemplarz, którego stan techniczny byłby na tyle dobry, by samochód mógł zasilić szeregi wypożyczalni zabytkowych samochodów. Na szczęście udało się i w Warszawie można przejechać się Fiatem Multipla, który dzielnie służy w Grupie Retro wypożyczalni PANEK CarSharing. Na co należy zwrócić uwagę podczas jazdy samochodem zabytkowym? Przede wszystkim warto pamiętać, że nawet najlepiej wyglądający klasyk jest już samochodem starym i każdy kilometr jest dla niego wyzwaniem. Wysłużone części mogą odmówić posłuszeństwa i nie należy traktować takiej sytuacji jako coś negatywnego. Stary, ponad dwudziestoletni samochód winien być już dawno traktowany jako swego rodzaju rarytas i atrakcja, dlatego też nawet jeśli mamy do czynienia z autem sportowym, nie powinniśmy oczekiwać od niego ponadprzeciętnych osiągów, a już na pewno nie powinniśmy tych osiągów sprawdzać. Pamiętajmy, że zabytkowy samochód hamuje gorzej niż nowy, a dodatkowo pozbawiony jest wielu elementów bezpieczeństwa biernego i czynnego.
@ copyright PANEK S.A. / strona internetowa Asearch.pl Asearch.pl