Każdy, kto rozglądał się za starym samochodem wielokrotnie stawał przed dylematem, czy wybrać samochód polski, czy zagraniczny? To pozornie błahe pytanie wcale nie jest pozbawione sensu, bowiem to, jaki samochód wybierzemy, będzie miało wpływ nie tylko na wartość naszej inwestycji, ale również na przyjemność z jazdy.
Polska motoryzacja okresu PRL choć pozostawiała wiele do życzenia, to jednak była. Samochody z tamtego okresu były obiektami marzeń naszych dziadków i ojców, którzy byli w stanie jeździć Syreną, tylko po to, żeby mieć własny samochód. Auto zagraniczne było praktycznie nieosiągalne, a jeśli już ktoś mógł sobie pozwolić na jego zakup, to musiał to zrobić w PEWEX-ie za dolary, których tak bardzo potrzebowała władza ludowa. Dziś po polskiej motoryzacji pozostało już jedynie wspomnienie, bowiem wszystkie fabryki, które produkują u nas samochody należą do zagranicznych koncernów.
Jak to zatem jest z tymi polskimi klasykami? Fiat 126p, Fiat 125p, Polonez, Syrena. Oczywiście wśród polskich starych samochodów można szukać pojedynczych egzemplarzy Mikrusa, czy jeżdżących prototypów Beskida. Można rozglądać także za samochodami dostawczymi jak Żuk, Nysa lub Tarpan, których unikalne wersje strażackie, czy milicyjne mogą stanowić jeszcze wartość dla kolekcjonerów.
Niestety nie mamy dobrych wiadomości dla chcących ulokować swój kapitał kupując jeden z takich klasyków. Szansa na wzrost wartości takiego samochodu jest bliska zeru, a koszty utrzymania takiego Żuka w stanie „do jazdy” jest droższe z roku na rok. Jeśli więc chcemy zainwestować w stary samochód z polskiej fabryki należy skupić się na dobrze zachowanym „Maluchu” lub „Dużym Fiacie”. Szczęśliwcy mają szansę znaleźć jeszcze prawdziwe perły w postaci egzemplarzy specjalnych, wyprodukowanych w ciekawych wersjach lub w niewielu egzemplarzach, jednak nie będzie to już tani zakup.
Co innego z samochodami zagranicznymi. Ich perfekcja technologiczna i dobra jakość wykonania pozwalają im wciąż funkcjonować w dobrym stanie, a wyjątkowo utrzymane egzemplarze potrafią zadziwić przechodniów i innych kierowców. Ponieważ rynek youngtimerów rozwija się niezwykle prężnie, a popyt wciąż rośnie, zakup takiego samochodu może okazać się lepszą lokatą kapitału. Dla wypożyczalni najważniejsza jest jakość oferowanego produktu i jego mobilność. Nie bez przyczyny w wypożyczalniach starych samochodów znajdziemy głównie pojazdy zagraniczne, a królują w nich auta niemieckie i brytyjskie.
@ copyright PANEK S.A. / strona internetowa Asearch.pl Asearch.pl